TAKTISK ELLER STRATEGISK EXPORTMARKNAD?

Att välja marknad kan vara svårare än man tror. Teorierna är många. -“Gräv där du står”,  -“Think Big”,  -“Go Global Now” etc. Beroende på hur din affär är utformad är det viktigt att anpassa rätt scenarie till ditt företag. En generell regel är att använda sig av “Taktiska” och “Strategiska” marknader.

En taktisk marknad/segment  har en mindre potential men kräver också mindre resurser för att etablera en lönsam affär. Detta innebär en lägre risk och snabbare pay back på gjord investering. Etableringshindren är i regel lägre och konkurrensen mindre. Det kan vara klokt att starta med denna typ av etablering för att bygga upp erfarenhet och kapital.

En strategisk marknad/segment har i regel en stor potential, men kräver stora resurser för att etablera en lönsam affär. Detta innebär en högre affärsrisk och långsammare pay back på gjord investering. Etableringshindren kan vara många och konkurrensen hård. Det är klokt att ge sig på dessa marknader när resurser och uthållighet finns i bolaget.

Detta verkar självklart, men är betydligt svårare i praktiken. Det gäller att identifiera dessa marknader och förstå hur dina produkter/tjänster kommer att fungera på plats. Det finns ett otal exempel  på företag som tar sig “vatten över huvudet” och sedan måste “lomma hem med svansen mellan benen”. Detta kan kosta ditt bolag mycket tid och pengar.

Gör hemläxan innan du startar din exportsatsning!

Posted by:  Olle Hasslöf Managing Partner Exportchefatthyra

KONTAKTA OSS GÄRNA

Kommentarer? Vill du veta mer?



KONTAKT